Nehody v Praze
Loni zemrelo v hlavnim meste pri dopravnich nehodach 39 lidi, pocet dopravnich nehod jiz od roku 2007 neklesa.
Upravy přechodů a stavba cyklostezek probihaji vzhledem k závažnosti problemu pomalu. Prednost dostavaji nakladna reseni pred rychlymi účelnými kroky. Magistrat by mohl na kritickych mistech prakticky okamzite zuzit jizdni profil a instalovat bezpecnostni znaceni, ktere by donutilo ridice zpomalit. K tomu neni nutne ani stavebni povoleni, staci jen vule.
Priciny nehod jsou vzdy stejne. Spatna infrastruktura, podporujici rychlou jizdu, se kombinuje s mentalitou mnohych ceskych ridicu. Prioritou mesta je prujezd co nejvetsiho poctu aut mestem. Koncepce a vize rozvoje dopravy zcela chybi. Nelze se pak divit, ze vic nez polovinu obeti motorove dopravy v Praze tvori chodci.
zdroj:
www.nadacepartnerstvi.cz | www.greenways.cz
Řidič srazil na přechodu ženu, která převáděla děti přes silnici
Řidič ve felicii srazil v pondělí ráno v Děhylově na Opavsku ženu, která pravidelně zajišťovala přechod dětí přes frekventovanou vozovku. Žena v reflexní bundě a s blikajícím terčíkem vstoupila na přechodu, děti byly ještě na chodníku.
Nehoda se stala dvanáct minut před sedmou hodinou v Zemědělské ulici u odbočky na Dobroslavice. “Osmašedesátiletý řidič jel od Ostravy a šestačtyřicetiletou ženu srazil na přechodu. Děti naštěstí ještě stály na chodníku,” uvedla opavská policejní mluvčí Dagmar Schindlerová. Po nárazu žena v reflexní vestě přeletěla kapotu a narazila do čelního skla automobilu. “Policie nehodu dále vyšetřuje. Řidič před jízdou nepil alkohol,” dodala mluvčí. Zraněná pracovala na základě smlouvy s obecním úřadem.
Mluvčí upřesnila, že žena byla při převozu do ostravské fakultní nemocnice při vědomí a komunikovala. “Posádka měla podezření na poranění páteře, přičemž mohlo jít i o jiné vážnější zranění,” řekl mluvčí záchranářů Lukáš Humpl.
Zdroj: idnes.cz
Výsledky ankety “Za bezpečnější Vinohradskou”
Podrobnější vyhodnocení ankety s mapkami tras chodců najdete na www.kauza3.cz
Proč anketa?
Jako občany Prahy 3 nás trápí léta neřešená místa v centru naší čtvrti. Místa jako Náměstí J. z Poděbrad a Flora by měla být centrem občanské komunity s obchody, trhy, odpočinkovými zónami a s bezpečnými trasami pro pěší. Místo toho zde máme průjezdní komunikaci pro tisíce automobilů, která směřují na Magistrálu a chodci jsou zde maximálně potlačeni. Stanice Metra postrádají základní vybavení pro bezbariérový přístup jako jsou výtahy a eskalátory do a z podchodů. Proto jsme uspořádali tuto anketu mezi obyvateli. Chceme, aby výsledky byly použity pro co nejrychlejší změny k lepšímu.
Cíl a popis ankety
Cílem ankety bylo získat od občanů informace o jejich požadavcích na podobu pěších tras a na strukturu MHD v nejrušnějších lokalitách na Vinohradské ulici. Otázky jsme kladli v ulici Slavíkova v okolí výstupu z Metra a u zastávky tramvaje č. 11. Druhé stanoviště jsme měli u stanice Metra Flora a na křižovatce ulic Jičínská a Vinohradská.
Anketa proběhla ve středu 2. 11. 2011 odpoledne v době od 14 do 17 h. S občany jsme vyplňovali formulář a zakreslovali jsme s nimi jejich pěší trasy. Pak jsme se zeptali na jejich názor na (ne)vybavení vestibulů Metra a podchodů bezbariérovým výtahem a eskalátory. Všichni byli vyzváni k doplnění mapky okolí o přechody, které jim chybí a ptali jsme se na další dopravně-stavební úpravy, které by na dotčených lokalitách uvítali.
Výstup ankety
V anketě odpovědělo 183 občanů. Vznikly mapky nejvytíženějších pěších tras a formuláře s odpověďmi na doplňkové otázky. Tyto materiály jsme odevzdali do rukou vedoucího Odboru dopravy HLMP ve středu 23.11. Máme od něho slíbeno, že díky anketě bude otevřen program plánovaných akcí na rok 2012 a “naše” místa budou do plánu zařazena. Výsledky ankety odevzdáme také Odboru dopravy Praha3, pod který spadají ulice Slavíkova a ulice U vodárny.
Anketu pořádaly občanské iniciativy www.prechody.cz, www.kauza3.cz a Strana zelených Praha 3.
organizátoři ankety:
Mirek Trejtnar / www.kauza3.cz
Rebeka Vadasová / SZ/
Lukáš Haupt /SZ/
Hana Kozáková /SZ/
Michal Rázga /SZ/
Křižovatka u Paláce Flóra
Celkem bylo dotázáno 59 občanů
Místo: Před Palácem Flora a u zastávek tramvají
Chcete výtah do stanice Metra?
na otázku odpovědělo 47 / ano odpovědělo 45 / v procentech ano 95%
Chcete eskalátory do podchodu?
na otázku odpovědělo 45 / ano odpovědělo 43 / v procentech ano 95%
Chcete eskalátory z podchodu?
na otázku odpovědělo 44 / ano odpovědělo 44 / v procentech ano 100%
Chcete vybudovat nový přechod před Palácem Flora?
na otázku odpovědělo 15 / ano odpovědělo 13 / v procentech ano 100%
Nám. J. z Poděbrad na křižovatce ulic Slavíkova x Vinohradská x U vodárny a u přechodu ve středu náměstí
Celkem bylo dotázáno 124 občanů
Místo: Náměstí J. z Poděbrad, u lékárny, u stanice Metra, přechod u zastávky tramvaje č.11
Chcete eskalátory do podchodu?
na otázku odpovědělo 59 / ano odpovědělo 30 / v procentech ano 51%
Chcete eskalátory z podchodu?
na otázku odpovědělo 22 / ano odpovědělo 22 / v procentech ano 100%
Chcete výtah do stanice Metra?
na otázku odpovědělo 54 / ano odpovědělo 48 / v procentech ano 89%
Chcete přesunout stanici tramvaje do centra náměstí?
na otázku odpovědělo 53 / ano odpovědělo 36 / v procentech ano 68%
Chcete vybudovat nové přechody na křižovatce Slavíkova/Vinohradská/U vodárny?
na otázku odpovědělo 98 / ano odpovědělo 93 / v procentech ano 95%
Vážná nehoda chodkyně na Želivského
Na “přechodu smrti” u Basilejského náměstí srazilo ráno 24.11. auto chodkyni na přechodu.
Dvě děti zabity na přechodě
V královehradecké nemocnici zemřelo v noci i druhé ze dvou dětí, které v sobotu odpoledne srazil řidič osobního auta v Habrmanově ulici v Hradci Králové. Pětiletý chlapec podlehl těžkým zraněním, jeho o dva roky mladší sourozenec zemřel krátce po nehodě.
Tragická dopravní nehoda se stala v sobotu po 14. hodině v Habrmanově ulici v Hradci Králové. Co se ale přesně stalo, není jasné. Policisté mluví o tom, že děti šly po chodníku s prarodiči, podle některých svědků už byly na přechodu pro chodce.
Anketa na Vinohradské
S dobrovolníky z řad Strany zelených jsem ve středu 2.listopadu provedl anketu mezi chodci na náměstí J. z Poděbrad a na Floře. Dotazovali jsme se na nejčastější pěší trasy, které používají chodci při pohybu v okolí a na přechody, které nejčastěji přecházejí. Doplníli jsme anketu otázkami o dostupnosti stanic Metra a zřízení výtahu, popř. eskalátorů do podchodů.
Anketu vyhodnotíme a výsledky zde zveřejníme. Pak je předáme Magistrátu Prahy.
Smrtelná nehoda v Krči
Řidičkou terénního vozu, který v pondělí dopoledne srazil v Praze 4 na přechodu pro chodce dvaašedesátiletého muže, byla herečka Deana Horváthová-Jakubisková.
Chodec na místě svým zraněním podlehl. Nehoda se stala krátce před 10:00 na přechodu pro chodce u křižovatky ulic Chýnovská a Libušská v pražské Krči.
Parlament pomáhá pirátům silnic
Řidiči, kteří často porušují silniční předpisy, mohou slavit. Zákonodárci v těchto dnech schvalují zákon, který jim napsali na míru.
Pro ilustraci: Libovolný hříšník na začátku května projede na červenou, koncem měsíce nedá přednost a v červnu překročí rychlost. Ve společném řízení pak dostane jen pět bodů za projetí na červenou.
V právě schvalované novele silničního zákona totiž poslanci skoncovali se sčítáním bodových přestupků. Do novely napsali, že pokud bude ve společném řízení řešeno více bodovaných přečinů, řidič dostane body jen za ten nejzávažnější. V řízení se ani nesmí projednávat prohřešky starší tří měsíců.
Cílem novinky je pomoci řidičům, jimž nyní přestupkové úřady sečtou najednou všechny body za přečiny, kterých se dopustili během celého roku. Paradoxně na tom ale vydělají i agresoři.
Zdroj: lidovky.cz
Jednání o školkách 4.4.
Setkali jsme se na odboru dopravy s panem Vančurou a s radním Sladkovským. Byli jsme tam pozváni s Bárou Dočkalovou z Prahy 2, jakožto anketující rodičové u školek Waldorfská (já) a Panda centrum ve Fibichově ulici (Bára).
Pan Vančura potřeboval upřesnit několik míst, která uváděli rodiče v anketě jako problematická.
Např. Bylo to instalování zábradlí u okraje silnice proti vběhnutí dětí do vozovky Koněvova (Waldorfská ). U Panda centra jsme upřesňovali, kde rodiče chtějí mít přechod přes Fibichovu.
Ostatní Mateřské školky jim jsou jasné a nepotřebují další upřesnění.
Navhli jsme také úpravy pro přechod přes Slavíkovu u Zvonařovi ulice. (Je zde city blok, ale je krátký - chodci nemají rozhled a řidiči je nevidí). Nabídil jsme panu Vančurovi několik míst pro parkování jako náhradu za zrušení poliviny parkovacího místa na Slavíkově výměnou za instalaci delšího citybloku.
Pak jsem ještě předložili nafocený současný stav před ZŠ Vlkova. Jsou zde kontejnery přímo na přechodu stejně jako před lety. Změna je jediná. Jsou na druhé straně přechodu, přes Krásovu . Dodali jsme i plánek. Vančura slíbil vyznačení stanoviště kontejnerů žlutou čarou mimo přechod.
Pan Sladkovský pak navrhoval schůzku Pracovní skupiny na konci května. Skupina by podle jeho návrhu projela Prahu 3 v několika autech. Za přítomnosti policisty, Vančury (OD), Sedláka a Sladkovského by se vždy na konkrétním místě probrala stavební dokumentace, jaká jsou navrhovaná opatření či stavební úpravy, kdy budou provedena atd.
Jednání na radnici o projektu Bezpečné cesty do škol u ZŠ Lupáčova 18. 3. 2011
Na jednání byl odsouhlasen tento postup:
1. Lokalita ulice Lupáčova se bude řešit kompromisním návrhem v souladu s názorem Odboru dopravy ÚMČ Praha 3 a Policie ČR, kdy dojde k vytažení chodníkového tělesa u hotelu Olšanka, odsazení šikmého parkování v Lupáčově ulici u hotelu Olšanka od přechodu a zřízení smíšené zóny v tomto prostoru. Zároveň podle tohoto konceptu budou zřízena respektive upravena vodorovná parkovací místa pro
krátkodobé zastavení rodičů přivážejících děti do školy v úseku Lupáčově ulice u školy v místech před křižovatkou s Chelčického ulicí, stavebně oddělená od vozovky, která umožní bezpečné vystoupení dětí s automobilů rodičů. Alternativní variantou v případě neproveditelnosti z důvodů technických či jiných, bude zřízení místa pro krátkodobé zastavení rodičů přivážejících děti do školy vyčleněného z prostoru pro šikmé parkování u hotelu. V této souvislosti bude TSK oslovena, aby zpracovala ve věci projektovou dokumentaci, s tím že před jejím dokončením bude předložena k připomínkování Odboru dopravy a odbornému zástupci o.s. Pražské matky.
Dále zástupce starosty Matušek seznámil přítomné se záměrem zapojit rodiče či aktivisty občanských sdružení do hlídek v souvislosti s bezpečnou cestou dětí zejména v bezprostředním okolí škol za účasti Městské policie nebo Policie ČR. V této souvislosti také vyzval pani Johnovou jako zástupce o.s. Pražské matky jakou formou by se mohli členové občanského sdružení aktivně zapojit.
2. Lokalita křižovatky Prokopova – Rokycanova – na základě návrhu zástupce starosty Sladkovského se účastníci se přiklonili k řešení, aby byla zpracována dopravní studie předmětného dopravního uzlu v širších souvislostech, která bude komplexně řešit celou lokalitu. O.s. Pražské matky jsou ve shodě s Městskou částí P3 s tímto postupem a proto MČ Praha 3 požádá TSK, aby finanční prostředky
vyčleněné na úpravu přechodu na zmíněné křižovatce v letošním roce využila pro zpracování zmíněné komplexní studie a zbytek převedla na další přípravu této akce. Pokud by tento způsob řešení nebyl ze strany TSK z jakéhokoli důvodu možný, bude situace řešena objednáním studie ze strany MČ Praha 3. Bezpečnost do doby realizace navrhují účastníci schůzky aktuálně zvýšit dočasným řešením, přičemž doporučují zřízení dělícího ostrůvku ve vozovce z mobilních kostek, apod. Způsob dočasného řešení bude předložen k posouzení dotčeným orgánům- Odbor dopravy ÚMČ Praha 3, DOP MHMP a Policie ČR. V případě neproveditelnosti dočasných opatření platí realizace původního provedení úpravy přechodu ze strany TSK v plném rozsahu.
Schůzka se účastnili Jarmila Johnova, Pražské matky, Pavel Sladkovský, zástupce starosty, Jiří Hausher, ředitel ZŠ Lupáčova a další.
Nehody chodců v roce 2010
Nejtragičtější příčinou nehod chodců v roce 2010 bylo neopatrné, nebo náhlé vstoupení do vozovky z chodníku, nebo krajnice. Šlo o 561 nehod a zahynulo při nich 15 chodců. Dalších šest chodců zahynulo v důsledku nesprávného zhodnocení dopravní situace, čtyři chodci zahynuli v důsledku špatného odhadu vzdálenosti (rychlosti) vozidla a blíže nespecifikovaného chování chodce.
kpt. Jana Hrvolová, Policejní prezidium ČR
Nehoda na přechodu
Přibližně ve tři čtvrtě na osm ráno projížděl nezjištěný řidič v nezjištěném vozidle po Ortenově náměstí. Při odbočování vlevo ve směru od ulice Plynární do Vrbenského se na vyznačeném přechodu pro chodce střetl s nezletilou chodkyní, která komunikaci přecházela v doprovodu svého bratra na zelený světelný signál,“ uvedla ve středu Eva Miklíková z ředitelství pražské policie.
Šofér sice okamžitě zastavil a zajímal se o to, co se holčičce stalo – vzápětí ale odjel. Dívka totiž řekla, že jí nic není. „Událost řidič neohlásil – a ani na sebe nezanechal žádný kontakt,“ konstatovala Miklíková a dodala, že mezitím se situace změnila. Poté, co dívka řekla matce, co se odehrálo, začala pociťovat bolest nohy. Byla tudíž ošetřena v nemocnici.
Předání výsledků ankety
27. ledna jsme předali výsledky “rodičovské” ankety “Bezpečná cesta do školky” do rukou radního pro dopravu. Pan Sladkovský (ODS) je členem nejužšího vedení radnice a je pověřený dohledem nad dopravou. Bude tady odpovědný za provedení změn, které rodiče dětí na přechodech pro chodce v okolí školek požadují.
Občané chtějí větší bezpečnost nejen svých dětí
Rodiče a dobrovolníci ze Strany zelených, http://www.kauza3.cz a Ž(N)S předali seznamy a mapy nebezpečných přechodů v okolí jedenácti mateřských školek. Anketa byla vyprovokována nečinností radnice v minulém volebním období, alarmující situací v bezpečnosti chodců na Praze 3 a tragickou nehodou malé Anežky u ZŠ Lupáčova.
Cílem ankety bylo zmapovat pěší trasy rodičů s dětmi a vytipovat nebezpečné a chybějící přechody u předškolních zařízení. Zhruba pětadvacet občanů bylo u předání výsledků ankety a požádali radního Sladkovského o nápravu nebezpečných míst.
Nerealizované projekty
Problematická a nebezpečná místa na silnicích ve svém okolí přišli připomenout i učitelé ze ZŠ Lupáčova, ZŠ Jeseniova, ZŠ Na Chmelnici a z rodinného centra Nová trojka. Ptali se po osudu projektů, které vznikly na těchto školách jako část projektu Bezpečných cest do školy.
Ty pořádalo o.s. Pražské matky a z těchto již roky hotových projektů se za minulé volební období radnici nepodařilo zrealizovat žádnou z navrhovaných stavebních úprav. Takové úpravy jsou přitom nejefektivnější ze všech opatření pro zklidnění dopravy.
Příslib lepšího jednání radnice s občany
Paní Johnová z o.s. Pražské matky uzavřela prezentaci s nadějí na lepší spolupráci s novým vedením radnice Prahy 3. Citovala přitom otce Anežky usmrcené při cestě ze školy nákladním autem jedoucím na stavbu garáží těsně před Vánoci roku 2009: „Výraz, „není možné“ by měl zemřít, aby se děti mohly samostatně pohybovat po městě pěšky (a zůstaly živé).“
„Nic není nemožné, chceme-li zajistit dětem podmínky pro bezpečné cesty do školy. Cena úprav pěší infrastruktury je mizivá oproti částkám vynakládaným např. pro stavbu tunelu Blanka. Právě tak není problém najít vhodné technické řešení.“
Odpověď místostarosty
Místostarosta Sladkovský řekl, že je ve funkci jen několik měsíců, že má zájem na zlepšení a že tuto iniciativu vítá. Podklady předá odborníkům z odboru dopravy MČ P3 a TSK (HLMP) a bude se zajímat o zlepšení podmínek pro chodce. Ověří také proveditelnost stavebních úprav, navržených v rámci programu Bezpečných cest do školy v minulých letech a bude zástupce občanských iniciativ informovat. Na setkání odpovídal na technické otázky občanů i pan Sedlák z Odboru dopravy.
Bude další setkání
Bylo dohodnuto, že se my rodiče budeme s radním setkávat častěji v menší sestavě nad jednotlivými projekty během celého roku. Naším cílem je, aby se radnice ztotožnila s naší představou bezpečných a bezbariérových ulic pro dětské i dospělé chodce. Bez aktivního přístupu radních a úředníků se nic nezmění. Chceme, aby se Praha 3 dostala v zabezpečení přechodů alespoň na úroveň ostatních městských částí jako například Prahy 2.
Poděkování patří všem, kteří se na vzniku ankety a na předání podíleli: D. Petryca , B. Dočkalová, O. Rut, K. Šeborová, L. Haupt, M. Safadiová, P. Řeháčková, Z. Hlucháňová, H. Benýšková, M. Stropnický, S. Vlnasová (všichni SZ), A. Kellerová, M. Keane, P. Hájek, H. Mokresová, I. Komárková, P. Brož, V. Fruhaufová, J. Johnová, P. Gergišák, Emil Drahoš a mnozí další.
Pokuty pro chodce jako reakce na nehody?!
Více než sto prohřešků proti pravidlům silničního provozu zaznamenali pražští policisté, kteří si v minulém týdnu posvítili na chodce a cyklisty. „Akce byla reakcí na zvyšující se počet chodců a cyklistů jakožto účastníků stále většího počtu dopravních nehod,“ připomněl v pondělí Tomáš Hulan z pražského policejního ředitelství. Chybovalo 95 chodců a sedm lidí na kole.
Pěší účastníci silničního provozu se prohřešili nejčasněji přecházením silnice mimo vyznačený přechod, třebaže ten byl blíž než 50 metrů. Ani lidé jsoucí po zebře se ale často nechovali vzorně – nebyla výjimkou chůze na červenou. Také cyklisté si pod semafory často počínali jako barvoslepí – případně se snažili vyhnout světelné signalizaci tím, že před křižovatkou vjeli na chodník.
„Policisté uložili blokové pokuty 97 hříšníkům za téměř šestnáct tisíc korun,“ shrnul Hulan výsledky dopravně bezpečnostní akce. „Pět přestupců nesouhlasilo s vyřešením jejich protiprávního jednání blokovou pokutou na místě, a proto stanou před přestupkovou komisí magistrátu,“ doplnil.
Předání výsledků ankety Bezpečná cesta do školky
Výsledky ankety z 13. 9. předáme my rodiče do rukou vedení radnice Prahy 3 ve středu 26. ledna v 18 h v budově radnice na Havlíčkově náměstí 9.
I vy se můžete přijít vyjádřit k situaci s přechody u škol a školek na setkání s Pavlem Sladkovským (ODS), který je radní odpovědný za dopravu.
Účast prosím oznamte na tel: 603 490 918, nebo na email: . Zve Mirek Trejtnar.
Anketu provedli rodiče dětí a dobrovolníci z těchto občanských iniciativ: o.s. Pražské matky | http://www.prechody.cz | Strana zelených | http://www.kauza3.cz | Žižkov [nejen] sobě