Přechody

Stanovisko Odboru dopravy HLMP v dopise pro MD

27.05.09

Novelou č. 193/2006 Sb. vyhlášky Ministerstva dopravy č. 30/2001 Sb., kterou se provádí pravidla provozu na pozemních komunikacích, došlo ke změně pravidel vyznačování přechodů pro chodce. Z tohoto důvodu se nyní nacházíme v situaci, kdy je třeba stavebně upravit (signalizovat) cca 300 přechodů na území Prahy. V opačném případě je povinnost tyto přechody zrušit.
Stavební úpravy nelze, vzhledem k množství lokalit, realizovat v rozumné době a realizaci signalizací v tomto rozsahu ani nepovažujeme za vhodnou z důvodu preference MHD. Druhá varianta - zrušení přechodů přes tramvajové trati nevyhovujících stávající legislativě dle našeho názoru nepřispívá ke zvýšení bezpečnosti chodců a je současně vnímána negativně ze strany veřejnosti.

A.s. Pražské matky proti rušení přechodů

27.05.09

Vážení členové Výboru dopravy,

odborná i laická veřejnost je velice znepokojena současnou situací, kdy se velkou rychlostí ruší přechody přes tramvajová tělesa, aby se vyhovělo znění vyhlášky Ministerstva dopravy č. 30/2001 Sb., která přechod dovoluje pouze tam, kde je řízen SSZ.
Dosud bylo podle informací TSK zrušeno 79 přechodů, celkem normě nevyhovuje zhruba 300 přechodů v Praze. K rušení přechodů dochází bez jakékoli kompenzace a bez ohledu na návaznost pěších tras.

Pražané nemají o důvodu a smyslu rušení přechodů žádné informace, pěší i nadále využívají pro přecházení míst, kde byly přechody přes koleje “vymazány”, a jsou současnou situací zděšeni a cítí se ohroženi. Zmateni jsou i řidiči, kteří byli zvyklí na pěší provoz v určitých částech komunikací. Na mnoha místech v Praze v délce několika set metrů není v současné době možné překonat komunikaci po přechodu. V praxi to znamená, že chodcům je odebírána bez náhrady možnost bezpečného a bezbariérového překonání komunikace, dokonce i v místech s hustým pěším provozem nebo s intenzivní automobilovou dopravou. Těmito opatřeními jsou nejvíce ohroženy děti, starší a handicapované osoby.
Naše legislativa sice umožňuje překonání komunikace mimo přechod, ale z hlediska všech účastníků provozu se jedná o nejméně bezpečnou variantu, která je zcela v rozporu s proklamovanou snahou města o zvýšení bezpečnosti silničního provozu a zlepšování podmínek pro pěší (Programové prohlášení Rady na období r. 2006-2008, Strategický plán hl. m. Prahy a další dokumenty).
Na řadě míst v okolí škol byla realizována opatření pro zvýšení bezpečnosti dětí, do nichž město investovalo nemalé prostředky v rámci programu Bezpečné cesty do školy a jimž hrozí odstranění kvůli nevyhovující vyhlášce. 
Odpovědná místa nemají žádnou ucelenou koncepci, jak tuto nebezpečnou situaci řešit, a ani nevyhovující vyhlášku při jejím utváření před více než rokem nepřipomínkovala. Na potřebu jednotného celoměstského metodického řešení situace upozorňuje řada městských částí, které považují rušení přechodů za nebezpečné a nákladné opatření (tímto způsobem se vyjádřily např. MČ Praha 2, 3, 6, 7). 
Město dodnes nevyvinulo vůči Ministerstvu dopravy ČR účinnou legislativní iniciativu, která by nalezla takové řešení, jež neohrozí bezpečnost chodců a návaznost pěších tras (tím může být zrušení příslušné části vyhlášky, která vyznačení přechodu přes koleje bez světelné signalizace zakazuje, resp. jiná vhodná úprava). Vyhláška v této podobě je platná a účinná již téměř rok a půl.

S ohledem na výše uvedené žádáme, aby výbor dopravy zařadil problematiku rušení přechodů jako řádný bod k jednání nadcházejícího výboru dopravy a navrhujeme, aby:

1) doporučil odboru dopravy MHMP zastavení rušení přechodů přes tramvajové koleje, dokud nebude nalezen vhodný způsob řešení nastalé situace rozporu mezi stávajícím stavem přechodů a vyhláškou č. 30/2001 Sb.
2) požádal radního Šteinera o zajištění vypracování vhodné úpravy nevyhovující části §19 vyhlášky č. 30/2001, a projednání jejího zapracování s Ministerstvem dopravy ČR
3) požádal Technickou správu komunikací, úsek dopravního inženýrství, o vypracování metodiky řešení stávající situace pro městské části a další subjekty, včetně zapojení veřejnosti.

Věříme, že nám pomůžete!
Petra Lukešová
za o.s. Oživení
Jarmila Johnová
za o.s. Pražské matky

Nehoda chodce v Praze

12.05.09

Smrtelná zranění utrpěl v pondělí 11.5. před polednem sedmdesátiletý muž, kterého v ulici U Parkánu v Ďáblicích srazil autobus. „Svým zraněním na místě podlehl. Zdravotníci mu už nedokázali pomoci,“ konstatovala mluvčí pražské záchranky Jiřina Ernestová.

Nehody na přechodech v Praze

28.04.09

Za loňský rok auto v ulicích Prahy smetlo šestaosmdesát dětí. Z toho čtyřicet se stalo na přechodech. Sedmadvacet z nich pak zavinil nepozorný řidič. I když při těchto haváriích žádné dítě nepřišlo o život, zranění bylo dost. Lehkých čtyřiatřicet, a dokonce i tři vážná.

Těžkým zraněním malé dívky skončila například i nehoda z loňského ledna, která se stala na křižovatce Vladivostocká v Praze 10. Děvčátko tehdy správně přecházelo po vyznačeném přechodu. Řidič však auto včas nezastavil.

Příběh s podobným scénářem se odehrál také loni v polovině dubna v Bohnicích. Auto srazilo děvčátko na přechodu v Lodžské ulici. S vážnými zraněními skončilo v nemocnici. Místy, kde jsou přechody nebezpečné nebo zbytečné, se teď zabývají jak úředníci, tak policie.

Případy, kdy auto srazí dítě na přechodu, tvoří téměř polovinu všech dopravních nehod chodců, ve kterých děti figurují.

„Vytipováváme, kde přechody chybějí, kde být naopak nemusí nebo kde je třeba je opravit. Tento materiál předáme magistrátu,“ ubezpečoval ředitel pražských policistů Martin Červíček.

Auto srazilo dítě na přechodu

28.04.09

Na přechodu pro chodce v Praze 8 srazil 23.4. řidič devítiletou školačku. Utrpěla vážná poranění a byla převezena do nemocnice. Nehoda se stala u základní školy v ulici Žernosecká. 

Blanka prožene chodce

17.03.09

Po dokončení tunelu Blanky bude na křižovatce Malovanka jen dvanáct přechodů pro chodce a vzdálenost mezi nimi bude čtvrt kilometru. Velikost křižovatky je přitom stejná, jako Staroměstské náměstí. Lidé budou bloudit temnými tunely a po lávkách. 

Menšina ovládá město

17.03.09

Auto denně využívá jen třetina Pražanů, čtyřicet čtyři procent naopak jezdí MHD. Bohužel k oné třetině patří politici a policisté kteří mají pravomoce rozhodovat. . 

Boj proti chodcům pokračuje

05.03.09

Šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula rozjíždí kampaň za rušení přechodů. Chce rušit méně frekventované přechody a ty vytížené naopak pořádně zabezpečit. To by bylo rozumné, jenže v praxi to bude znamenat, že chodci budou přecházet mimo přechody. Chodec je asi podle představ pana Švrčula mladý sportovec zásadně bez tašky či kočárku, který má spoustu času a může pobíhat v dešti po městě a hledat ty jeho přechody.

Statistika úmrtí chodců

05.03.09

Smrtelné nehody chodců na přechodech v Praze:
2008
celkem nehod 316
zemřeli 4 chodci
2007
celkem nehod 302
zemřelo 7 chodců
2006
celkem nehod 289
zemřelo 10 chodců

Mrtvých na silnicích je skoro tisíc. Pro Česko úspěch

01.01.09

Pavel Baroch / aktualně.cz

Nestane-li se v posledních hodinách roku mimořádně závažná dopravní nehoda s mnoha mrtvými, zastaví se letošní statistika usmrcených na českých silnicích těsně pod hranicí tisíc lidí.

Podle předběžených denních údajů policie zemřelo od 1. do 29. prosince zatím 74 osob. Spolu s ostatními jedenácti měsíci roku to dává celkové číslo 984 lidí.

Z Česka jakoby těmito úmrtími “zmizela” další obec. Okolo tisíce obyvatel mají desítky vsí, například nevelká Jeneč ve středních Čechách.

I tak jsou letošní čísla pro republiku úspěchem. Méně než tisíc mrtvých bylo po listopadu 1989 jen v roce 2006, kdy zahynulo 956 lidí. Rok 2008 by se tak mohl stát druhým s takto “nízkým” počtem nejtragičtějších havárií. Vloni zemřelo 1123 osob.

Tragédií nejspíš přibude

Předběžné údaje o umsrcených se od konečných čísel ještě mohou lišit. Stává se totiž, že těžce zraněný řidič nebo spolujezdec zemře až po převozu do nemocnice, což první neuzavřená policejní statistika nezaznamená.

V prosinci se přitom zranilo přibližně tři sta lidí. Například 21. prosince odvezly samitky s vážnými poraněními do nemocnic třináct osob.

Policisté doufají, že se statistiky už nepohnou natolik vzhůru, aby počet usmrcených přeskočil magickou tisícovou hranici. Méně než tisíc mrtvých bývalo pravidelně naposledy na konci 80. let minulého století. V roce 1987 zemřelo v České republice na silnicích 766 lidí, v roce 1988 to bylo 810 a o rok později 914 lidí.

Na Vánoce zahynulo výjimečně málo motoristů

Příznivé statistice na konci roku přispělo výjimečně příznivé počasí. Na většině nejfrekventovanějších silnic neleží žádný sníh ani se netvořila ledovka. Teplota klesla pod nulu až v posledních dnech.

Například o třech vánočních svátcích zahynuli podle přeběžných informací jen dva lidé, přičemž vloni se zabilo osm lidí. Celkem se během svátků stalo 555 nehod, což je zhruba o stovku méně než před rokem.

Na Štědrý den zemřel pětapadesátiletý řidič v Jaroměři na Náchodsku poté, co narazil se svým atomobilem do sloupu veřejného osvětlení.

O dva dny později při čelním nárazu dvou osobních vozidel u Opařan na Táborsku zahynul čtyřiatřicetiletý muž, dalších pět lidí se při nehodě zranilo, z toho tři těžce.
Nejtragičtějším byl 14. prosinec: 6 mrtvých

Celkem se v prosinci stalo více než 12 tisíc dopravních nehod. Nejtragičtějším je prozatím 14. prosinec, kdy při haváriích zahynulo šest lidí. Pět osob zemřelo 2. a 29. prosince.

Podle předběžných statistik nezemřel ani jeden člověk zatím v šesti prosincových dnech. Lehce se poslední měsíc v roce zranilo více než 1,6 tisíc osob.

Nejčernější měsíc na silnicích

03.12.08

V listopadu 108 mrtvých. Poslední dva měsíce před koncem roku jsou podle policejních statistik tragické hlavně pro chodce. Listopad a prosinec patří tradičně k období, kdy jich o život přijde nejvíce.
“Dochází k poměrně prudkému zvýšení. Lidé shánějí dárky na poslední chvíli, a přestávají na sebe dávat pozor,” upozorňuje Jan Tesařík z ředitelství dopravní policie. Svědčí o tom například čísla z minulého roku, kdy v listopadu a prosinci přišlo o život skoro sedmdesát chodců.
A letošní listopad nedopadl o moc lépe. Zemřelo 27 chodců. I přesto policie doufá, že celková bilance bude ke konci roku příznivější.

Policie také upozorňuje na to, že vysoký je i počet úmrtí na přechodu. Jen za posledních deset měsíců zemřelo sedmnáct lidí. “Svědčí to o určité nevraživosti mezi těmito dvěma skupinami. Chodci si neuvědomují, že řidič není Bůh a nezastaví na místě,” upozorňuje Tesařík. Zároveň se také zvyšuje agresivita řidičů. Jeho slova jen potvrzují hlavní příčiny nehod: Náhlé vstoupení chodce do silnice a současně příliš vysoká rychlost projíždějících aut v obci.

V listopadu bylo 108 mrtvých. Doprava míří k číslům 80. let. Obětí může být pod 1000. Čísla rostla především v roce 2001, po zavedení novinky, že chodec má na přechodu přednost. V roce 2000 zemřelo na přechodech šest lidí, o rok později dvacet tři. 

Tragický listopad

03.12.08

Celkově se listopad zapsal do kategorie nejtragičtějších měsíců roku. Na silnicích zemřelo 108 lidí. Vůbec nejhorší byl minulý pátek, kdy přišlo o život dvanáct lidí, nejvíce za letošní rok.
Podle Tesaříka jde o nejhorší pátek za posledních 66 měsíců. Dosud byl nejtragičtějším dnem letošního roku 13. únor, kdy na silnicích zemřelo deset lidí.
Celkem se letos počet obětí přehoupnul už přes hranici devíti set. I tak má letošní rok stále naději, že by mrtvých mohlo být méně než tisíc. Po roce 1990 se to podařilo jen jednou - v roce 2006, kdy zemřelo 956 lidí. Loni se číslo znovu dostalo nad tisíc, zemřelo 1123 lidí.

Tresty pro chodce

30.11.08

Nový šéf policie Leoš Tržil našel recept na nebezpečnou situaci na českých silnicích - bude více trestat chodce. “Chodci si často myslí, že mají absolutní přednost na zebře. Často vbíhají na přechod těsně před autem, řidič prudce brzdí, takže málem proletí sklem,” popisuje Tržil.
Jak bude stanoveno vběhnutí těsné a netěsné a proč by měl řidič prudce brzdit, když je ze zákona povinen jet pomalu a má být připraven před přechoden zastavit, to nám pan šéf nevysvětluje. Pán Bůh nás ochraňuj od takových šéfů policie. 

Úpravy přechodů na Praze 3

21.10.08

Odbor dopravy MČ Praha 3 vzal v potaz moje výzvy a přistoupil na úpravu přechodů v blízkosti základních a Mateřských škol na Praze 3. Setkání se zúčastnila paní Jarmila Johnová z o.s. Pražské matky a zastupitel Ondřej Rut ze SZ.
Upraveny budou hlavně příliš blízko vyznačené parkovací zóny u přechodů, které umožňují parkování třeba i 20 cm před přechodem. Takto parkovaná auta zcela zabraňují rozhledu chodců na přijíždějící auta a řidičům zakrývají přicházející chodce.
První byl upraven přechod u MŠ Vozová. Další přechody byly upraveny před vstupem do parku Rajská zahrada, v ulici Slavíkova (city bloky) a před ZŠ Jeseniova. 

Jen dva roky za zabití

14.10.08

Na dva roky a deset měsíců poslal dnes karvinský okresní soud do vězení osmapadesátiletého Bohumila Formánka, který loni v prosinci v Karviné na přechodu pro chodce srazil sedmnáctileté sestry - dvojčata. Jedna z dívek mířících do školy následkům zranění na místě podlehla, druhá byla zraněna. Soud uznal Formánka vinným z ublížení na zdraví z nedbalosti.

Strana 5 z 8 stránek. « Prvn  <  3 4 5 6 7 >  Posledn »